مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه: تغذیه مناسب خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد

12 آبان 1399
مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت و خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.

فاطمه اسماعیلی اظهار داشت: افراد دچار کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند.
وی کلیه گروه‌های سنی را در معرض خطر این بیماری دانست و اظهار داشت: سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، آسم، مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطانی‌های تحت درمان، بیمارانی که به هر دلیل کورتون مصرف می‌کنند و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.
اسماعیلی تأثیر مصرف کافی مواد مغذی بر عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی را مهم عنوان کرد و اظهار داشت: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها ازجمله کووید 19 دارد، تعادل به معنی مصرف مقدار کافی از مواد موردنیاز برای سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی موجود در 6 گروه غذایی اصلی است.
مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه ویتامین‌های آ، ث را از جمله ریزمغذی‌های لازم جهت افزایش ایمنی بدن معرفی و گفت: منابع غذایی حاوی ویتامین ث شامل انواع میوه‌ها مانند لیمو، پرتقال، نارنگی، کیوی و سبزی‌هایی مانند انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، پیاز، گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و ...است که می‌توان در کنار غذا به شکل سالاد یا در غذاهایی نظیر آش یا سوپ از آنها استفاده کرد، ویتامین A نیز در میوه و سبزیجات نارنجی‌رنگ مانند هویج، کدو حلوایی، موز و منابع حیوانی شامل زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات موجود هستند.
وی افزود: جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی پروتئینی که حاوی آهن و روی و سلنیوم هستند، مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها استفاده کنید، همچنین مصرف روزانه شیر و لبنیات کم‌چرب و همچنین پنیر و ماست مصرفی ترجیحاً از نوع پروبیوتیک را داشته باشید.
این کارشناس مسئول در ادامه بیان کرد: مصرف 8 - 6 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه و نوشیدن مایعات حتی با وجود تشنه نبودن به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.
اسماعیلی توصیه کرد: جهت حفظ سلامت خود و تقویت سیستم ایمنی بدن از خوردن غذاهای بیش از حد چرب، شور و شیرین مانند انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس و کالباس که باعث تحریک سیستم ایمنی و ایجاد التهاب در بدن شده تا حد امکان خودداری شود.
مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه افزود: مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد، بنابراین مکمل یاری فقط بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی باید صورت بگیرد.

انتهای پیام/ م.ک- 3090

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تنها مرجع رسمی اخبار حوزه سلامت در استان

 




تمامی حقوق این سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر می باشد.